top of page

שנת N-REM

עודכן: 25 בינו׳ 2023

היא ההגדרה למצב שינה שאינו שנת REM, שינה הכוללת ריצודי עיניים מהירים (רע"מ) או שנת חלום.

יש נטיה לחשוב ששנת N-REM היא שינה עמוקה ושנת REM היא שינה קלה, אבל זו הגדרה שאינה מדוייקת.

שנת N-REM היא שינה שקטה שמתחלקת לכמה שלבים.

שלב 1 – שינה קלה.

שלב 2 – שינה מעט יותר עמוקה אבל עדיין ניתן להתעורר. שלב 3 – שינה עמוקה עם גלי דלתא במוח ושינה עמוקה מאוד שברובה יש גלי דלתא. שלבי השינה שהזכרתי הם הדרך של הגוף להוריד הילוך בהדרגה עד שינה עמוקה. השינה תתחיל בשלב 1, תעבור לשלב 2, תעבור לשלב 3 ושלב 4 ואז תחזור לשלב 2, שלב 1, תהיה שנת חלום (REM), כאן יסתיים מחזור שינה אחד ויתחיל מחזור השינה הבא עם שנת N-REM עם הורדת ההילוכים.

הרבה הורים מתלוננים שבגיל 3-4 חודשים משהו משתנה בשינה והשינוי גורם לתינוקות לישון פחות טוב. יותר התעוררויות, קשה יותר להרגיע וזמני השינה קצרים במהלך היום. וההורים צודקים. יש שינוי שגורם לכך. לתינוקות עד גיל 3-4 חודשים (בערך) עדיין אין את כל תיבת ההילוכים המשוכללת עם כל שלבי השינה. התינוק עובר משנת REM לשינה עמוקה שנקראת Slow Waves Sleep - SWS וחוזר חלילה.

כשהשינוי קורה ותיבת ההילוכים המשוכללת כבר קיימת היא עדיין לא עובדת כל כך חלק. הרבה פעמים יש התעוררויות במעברים בין שלבי השינה. בנוסף יש התעוררויות בסוף כל מחזור שינה. גם אנחנו מתעוררים בסוף כל מחזור שינה, ולרוב אפילו לא זוכרים את זה. מסתובבים לצד השני, וחוזרים לישון. התינוקות שלנו צריכים אותנו כדי לחזור לישון וזו הדרך שלהם לוודא שאנחנו שם לידם, מעניקים להם בטחון בנוכחות שלנו.

השינויים שקורים בגיל הזה לא קשורים רק לשינה אבל השינה היא סימפטום של כל השינויים – התינוקות מסוגלים להבין טוב יותר מה קורה בעולם שסביבם, מעוניינים להיות חלק ממנו ולכן הם גם יונקים יותר במהלך הלילה ונוצרת התחושה שיש רגרסיה סביב השינה. השינויים האלו הם חלק בלתי נפרד מההתפתחות של התינוק וממשיך להתפתח בתחומים אחרים כמו במוטוריקה הגסה שלו. אז מה אפשר לעשות? לקבל הרבה תמיכה מהסביבה שמסוגלת לתת אותה. לנוח במהלך היום גם אם זה אומר שהמנוחה היא עם התינוק, בהנקה בשכיבה או במנשא על הכורסא. לזכור שזו תקופה חולפת ובקרוב תגיע תקופה חדשה.

145 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page