top of page

השפעת החשיפה לאור על השינה

קיים קשר חזק בין חשיפה לאור ולשינה. החשיפה לאור חיונית לוויסות המקצב הצירקדי, מחזור השינה והעירות הטבעי של הגוף.

אור בהיר וטבעי עוזר בהתעוררות, בעוד שסביבה חשוכה מעודדת שינה.


למרבה הצער, אחוז גדול מהאנשים לא מקבלים מספיק חשיפה לאור בהיר או אור יום בתוך הבית, במיוחד בשעות הבוקר ואחר הצהריים.


לחשיפה לאור הבוקע ממסכים יש גם השפעה על השינה. אנשים רבים משתמשים במכשירים אלקטרוניים כמו טלוויזיות, טלפונים, מחשבים ניידים וטאבלטים קרוב לשעת השינה, מה שעלול להשפיע לרעה על השינה.


יש חשיבות גדולה לתזמון החשיפה לאור ויש זמנים בהם הגוף רגיש יותר לאור. המקצב הצירקדי רגיש ביותר לאור כשעה לאחר ההתעוררות וכשעתיים לפני שעת השינה. חשיפה לאור בשעות שלפני השינה משפיעה על הישנוניות הטבעית של הגוף ועל הנכונות להירדם.


בילוי בחוץ בשעות הבוקר או בשעות אחר הצהריים חושף בקלות את הגוף לאור טבעי, מעודד עירנות ומוכנות לפעילות היומית. חשיפה לאור בשגרת היומיום, כמו שתיית הקפה של הבוקר בחוץ או טיולים קצרים, עשויים לתרום לרווחה הכללית של הגוף במהלך שעות הפעילות.


חשיפה לאור בלילה עלולה לשבש את מחזור השינה-ערות הטבעי של הגוף, ולהוביל לעירות בזמנים לא מתאימים מכיוון שהייצור מלטונין, הורמון המווסת שינה, מושפע מאורות ומסכים בהירים.

עמעום האורות והימנעות משימוש במסך (טלפונים, טאבלטים, טלוויזיות, מחשבים ניידים) לפחות שעה לפני השינה יכולים לתרום לאיכות שינה טובה יותר.


כדאי לבצע התאמות קטנות בשגרת היומיום כגון שילוב חשיפה רבה יותר לאור במהלך היום והפחתת החשיפה בלילה, כדי לעזור לתחושת עירנות רבה יותר במהלך היום ושיפור השינה בלילה.


ברגע שנבין טוב יותר את הקשר בין חשיפה לאור וההשפעה על השינה וננהל את החשיפה לאור נוכל להשיג שינה טובה יותר בלילה.

41 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page