top of page

מיתוסים על שינה

כפי שיש מיתוסים על הנקה, יש לא מעט מיתוסים על שינה. אני שמחה להפריך אותם.

מיתוסים הם בדרך כלל מידע שנראה אמין ומבוסס אך למעשה אין דבר שמגבה אותו ואפשר להתייחס אליו כאל כזה. הרצון של הורים למצוא את הפתרון לתקופות ללא שינה כל כך גדול שלפעמים כל פתרון נראה הגיוני גם אם הוא לא מתיישב עם השקפת עולמם. קשה למצוא את הכוחות ולסנן ולמיין את המידע מכל המקורות הקיימים סביבנו כשאנחנו עייפים וזקוקים לתמיכה. לפעמים למיתוסים יש גרעין של אמת אך הסקת המסקנות מתוך הגרעין נעשית בצורה קצת עקומה.






מיתוס #1 בגיל 6 שבועות/חודשים (אפשר להחליף את המספר בכל מספר אחר) או משקל 4 ק"ג (אפשר להחליף את המשקל בכל משקל אחר) התינוק שלך אמור לישון רצוף בלילה.

זו היתה דעה רווחת בשנות ה-50 של המאה הקודמת. אין מחקר מבוסס ומעודכן בנושא.

זה מיתוס שמסתובב בקרב הורים, הורי ההורים ולפעמים גם אנשי מקצוע. לפעמים מוסיפים למיתוס הזה את המיתוס הנוסף שתינוק אמור לישון לילה רצוף כשהוא אוכל מוצקים או כל מיני מיתוסים נוספים הקשורים להתפתחות תקינה של תינוקות. אבל לא, תינוקות לא יכולים לישון רצוף כל הלילה ולא אמורים לישון רצוף כל הלילה ללא קשר להזנה שלהם. האמת שכולנו מתעוררים בלילה וחוזרים לישון. תינוקות זקוקים לנו כדי להירדם חזרה. וזה התפקיד שלנו כהורים.


מיתוס #2 אם תתני לתינוקת בקבוק לפני השינה היא תישן כל הלילה.

מיתוס נפוץ שקיים בוריאציות שונות כמו "תני דייסה לפני השינה". אין קשר בין כמות האוכל שהתינוק אוכל או כמות ההנקות שהתינוק יונק במהלך היום לכמות ההתעוררויות בלילה. בהנקה התינוק מסדר את הארוחות שיתאימו לצרכים שלו. אספקת החלב די קבועה בין גיל חודש ל 6 חודשים ולכן תינוקות יכולים לעשות הפסקות קצרות בין ההנקות ולינוק כמות קטנה יותר או ההיפך. התעוררויות תכופות בלילה מגינות על התינוק ממוות בעריסה ולכן לתת כמות גדולה של אוכל לתינוק קטן עשויה לגרום לתינוק לא להתעורר וזה פחות טוב עבורו.

אין ספק שאם מישהו אחר נותן בקבוק לתינוק זה מאפשר לאמא לא להניק ולנוח בזמן הזה אבל צריך לשים לב לכך שאמא לא תהיה גדושה ושאספקת החלב לא תיפגע במידה והבקבוק מגיע באופן קבוע. הבעיה העיקרית עם המיתוס הזה היא המחשבה שתינוקות מתעוררים בלילה מכיוון שהם רעבים. למרות שהנקה היא הדרך המהירה ביותר להרדים תינוקות היא מספקת לתינוקות את כל הצרכים שלהם, לא רק התזונתיים לכן התעוררות בלילה לא קשורה לתזונה וכמויות החלב. כל האנשים מתעוררים מסיבות שונות ולא רק מרעב, וגם תינוקות מתעוררים מסיבות שונות. המסר הזה גורם לנו להתפלא כשהתינוקות מתעוררים בלילה גם בגילים מאוחרים כשבעצם זו תופעה תקינה לגמרי.

מיתוס #3 המשך של המיתוס הקודם - להאכיל כל 4 שעות. המיתוס מתבסס על זה שתינוקות מתעוררים בלילה רק בגלל שהם רעבים וצריך לוודא שהם לא מתעוררים כדי להרגיש בטוחים. קשה לעבור ממחשבה שהנקה לנחמה אינה נורמלית לכך שהיא עניין רצוי ותקין אצל תינוקות. המחשבה השניה הרווחת היא שתינוקות צריכים להתעורר רק כשהם רעבים. הציפיה היא שאם התינוקות מתעוררים כדי לוודא שאמא שם צריך ללמד אותם להרגע בדרכים אחרות שאינן הנקה. יש תינוקות שמעוניינים לאכול כמות קטנה בכל הנקה. הגבלה של ההנקה לפרקי זמן קצובים וקבועים מראש עשויים לגרום לכך שהתינוקות לא יקבלו מספיק אוכל במהלך היממה ולא יעלו מספיק במשקל. תינוקות יונקים לעתים קרובות מסיבות שונות ומומלץ לא להשוות הנקה תכופה לנחמה והרגעה לאכילה לצורך נחמה אצל אנשים מבוגרים, שזה כבר סיפור אחר ובאמת פחות בריא. גם האכלה מבקבוק בחלב-אם שאוב או בתמ"ל ניתן לעשות בצורה איטית וקשובה לצרכי התינוק מבלי להאכיל יותר מדי.


מיתוס #4 להאכיל יותר מוצקים

מצטרף למיתוסים שעוסקים בכך שתינוקות מתעוררים בגלל רעב. מכיוון שתינוקות לא מתעוררים רק בגלל רעב, הוספת מוצקים לא מתיד תשפיע לטובה על ההתעוררויות בלילה, ולעתים אף תשפיע לרעה בגלל ההתמודדות עם העיכול של האוכל כשהתינוק עדיין לא מוכן אליו או כשהתינוק אוכל כמות גדולה יותר ממה שצריך. כמות האוכל שתינוקות יכולים להכניס לפה ולהרוויח מהם כמות קלוריות גדולה, קטנה מאוד. בחלב-אם יש יותר קלוריות מאשר בבטטה/גזר וכף אורז.


מיתוס #5 הפסקת הנקה תגרום לתינוק לישון יותר

לצערנו המיתוס הזה גורם לתינוקות לקבל פחות חלב-אם ולינוק פחות. יש מחקרים שהראו שתינוקות צעירים התעוררו יותר בלילה מאשר תינוקות שאכלו תמ"ל אבל סביב גיל 4 חודשים כבר אין הבדל בכמות ההתעוררויות בלילה. ההגנה על ההנקה חשובה מאוד והיא צריכה לעמוד בראש מעייניהם של כל אנשי הבריאות שעובדים עם משפחות, אמהות ותינוקות... תינוקות שאוכלים מבקבוק עשויים להמשיך ולהתעורר בלילה גם אם לא יתעוררו כדי לאכול ואז צריך למצוא דרכים אחרות להרדים אותם


מיתוס #6 תינוקות ישנו טוב אם לא ישנו יחד באותה המיטה עם ההורים

ילדים רוכשים עצמאות כאשר הצרכים שלהם מתמלאים. כאשר תינוקות, פעוטות וילדים ישנים עם במיטה המשפחתית קל יותר להיענות לצרכים שלהם - הפיזיים והרגשיים. המיטה המשפחתית מאפשרת להורים רבים להיענות לילדים שלהם ולהתמודד עם אתגרים בשינה ולא גורמים לכך שיהיו אתגרים. אין מחקרים שהצליחו להוכיח קשר בין מיטה משפחתית לתלותיות של הילדים בגיל מאוחר יותר בהוריהם. יש מחקרים שהראו שהורים שישנים עם התינוקות-פעוטות-ילדים שלהם במיטה המשפחתית ישנים יותר.


מיתוס #7 תינוקות ישנו טוב יותר אם ישנו בחדר אחר

המלצות ארגוני הבריאות השונים הן שינה באותו החדר עד גילים שונים (יש שוני בין הארגונים השונים).

תינוקות ישנים טוב יותר כשהם מרגישים ויודעים שהאנשים שמטפלים בהם נמצאים קרוב אליהם. ובאמת הטיפול בתינוק מהיר יותר כשהוא קרוב אלינו. עד שנגיע לתינוק הוא יתעורר מדי ויהיה קשה יותר להרגיע ולהרדים אותו.

עצם זה שהתינוק ישן בחדר אחר ולא קרוב להורים זה שם אותו בסיכון מוגבר למוות בעריסה.



143 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page