top of page

חייו של תינוק גדול

תינוק גדול, סביב גיל 9 חודשים, כבר לא ניו-בורן, עדיין לא פעוט. משהו באמצע, מתפתח בצורה מהירה מאוד, כל יום לומד משהו חדש ומשכלל מיומנויות קיימות. מה קורה לתינוק בגיל הזה? למה אפשר לצפות ממנו ולמה הוא מצפה מאיתנו?


התפתחות מוטורית - איזה שינוי מדהים, מתינוק שמסוגל להרים את ראשו בלבד לאחר הלידה ולהזיז את הידיים בצורה מאוד לא מתואמת, סביב גיל 9 חודשים רוב התינוקות מפותחים מוטורית עד כדי זחילה, ישיבה ואפילו עמידה תוך החזקת חפצים ורהיטים בסביבה שלהם. הטווח להתפתחות מוטורית שונה ומגוון מאוד. יש תינוקות שיתחילו לזחול בגיל 9 חודשים ויש כאלו שבגיל 9 חודשים כבר צברו מרחקים בזחילה על הגחון ועל שש.

קרדיט לתמונות - אריקה קמפטון


אוכל - סביב גיל 9-10 חודשים רוב ההורים מדווחים על קפיצה בכמויות המוצקים שתינוקות שמחים לאכול. חלק מהתינוקות אוכלים כמויות קטנות של אוכל מוצק עד הגיל הזה ופתאום נפתח התיאבון, משתכללות מיומנויות הלעיסה, מערכת העיכול מתרגלת לעיכול האוכל והתינוק שמח לאכול יותר כך שזה נורמלי לגמרי שיהיו גם התעוררויות בלילה בגלל מערכת העיכול שצריכה להתרגל לפעולה חדשה והתמודדות עם אוכל חדש בצורת גזים.

baby sits and eat on mom lap
קרדיט: נעמי ליפשיץ

עד גיל שנה בערך עיקר התזונה של התינוק היא חלב אם. יש להם את כל החיים להנות ממזון מוצק וזמן קצר יחסית מתוך 82 שנות חייהם (בממוצע בישראל בשנת 2021) לצרוך חלב אם שהוא מזון ייחודי שמיוצר ספציפית לתינוק לפי צרכיו כך שבכל הזדמנות כדאי להציע הנקה ולתת לתינוק את היתרונות של חלב אם. רוב התינוקות כבר יושבים בכסא האוכל שלהם בגיל הזה וחשוב לתת להם להיות חלק מחווית האכילה המשפחתית מכיוון שאכילה היא עניין חברתי הרבה לפני שהיא עניין תזונתי. מיומנויות אכילה רבות נרכשות תוך חיקוי של הסביבה ואם אין סביבה אז קשה לחקות אותה. שיחה תוך כדי האוכל, שימוש בכלים, התנסות במזונות שונים ובמרקמים שונים.


שינה - סביב גיל 9 חודשים תינוקות רבים מתחילים להתעורר לעתים קרובות במהלך הלילה. זה זמן שהרבה הורים פונים ליעוץ שינה מכיוון שחושבים שמשהו לא בסדר עם התינוק או אפילו משהו לא בסדר עם אספקת החלב של אמא. אך האמת היא שההתעוררויות בלילה אינן קשורות לחוסר שביעות רצון מהכמויות או בכלל שמשהו לא תקין לגביהן. אצל רוב התינוקות מדובר בהשלמה של זמן אמא. בישראל רוב התינוקות לא נמצאים עם אמא במהלך היום בגלל עבודה או לימודים וזו הזדמנות עבורם לבדוק שאמא שם ואפילו יכול להיות קשור לחרדת נטישה שמתפתחת בגיל הזה ומשפיעה על ההתעוררויות הרבות ועל הרצון להיות צמודים לאמא שהיא מקור נחמה ידוע מוכר ובטוח. עד גיל 3 שנים נורמלי שילדים מתעוררים בלילה ללא קשר לסוג ואופן ההזנה שלהם.

baby stand neer the refrigirator
קרדיט: לירז בכר

הרבה פעמים בנוסף לחרדת הנטישה תינוקות שלומדים דברים חדשים מנצלים את הלילה לתרגול של הדברים החדשים שיודעים לעשות - זחילה, התיישבות, היעמדות, מחיאת כפיים, ביי-ביי עם היד ואולי אפילו מילים ראשונות. בדרך כלל ההתעוררויות המרובות יפחתו לאחר כמה שבועות ופרקי הזמן של הערות בלילה יצטמצמו והתינוקות יחזרו לישון מהר יחסית לאחר שיתעוררו. כמובן שהדרך הטובה ביותר והמהירה ביותר להרדמה היא הנקה.

הנוכחות שלך בלילה חשובה מאוד לעזור לתינוק שלך להרגיש טוב עם עצמו ולהיות בבטחון גדול בעולם. רק מתוך מילוי הצורך של התינוק הוא יכול להתפתח הלאה ולהפוך לפעוט בטוח בעצמו.


אספקת החלב - הרבה אמהות מרגישות שסביב הגיל הזה יש ירידה באספקת החלב. באופן טבעי כשהתינוק אוכל יותר מוצקים יש ירידה באספקת החלב. זה המהלך הטבעי הנורמלי למרות שכפי שציינתי עיקר התזונה של התינוקות עד גיל שנה היא חלב אם. אמהות רבות בגיל הזה כבר חוזרות לעבודה וכשיש פרידה מהתינוק על בסיס קבוע קשה יותר לשמור על אספקת החלב בשאיבות. לפעמים אין זמן לשאוב ביום עבודה עמוס והמשאבה אף פעם לא עושה עבודה כמו תינוק. הכמויות הפוחתות בשאיבה לא מדרבנות את האמהות לשאוב יותר מה שגורם לירידה באספקת החלב ויחד עם האכלה מהירה מהבקבוק משפיעה על שביעות הרצון של התינוק מהזרימה של החלב מהשד. אמהות שנשארות עם התינוקות שלהם ולא נפרדות מהם על בסיס קבוע ללימודים או עבודה לא זקוקות לשאיבה ולתגבור אספקת החלב במהלך היום.


שני דברים שאפשר לעשות כדי לעזור לתינוק להיות יותר שמח על השד:

הראשון הוא האכלה איטית מהבקבוק. הקפדה על האכלה איטית בבקבוק עם הזרימה האיטית ביותר תעזור לתינוק לא לצפות לזרם מהיר יותר מהשד. ממליצה לבקש מהצוות שמטפל בגן להשתמש בטכניקת האכלה איטית מהבקבוק.

הדבר השני הוא לא לוותר על השאיבות במהלך היום כשאתן לא נמצאות עם התינוק. עדיף לשאוב יותר פעמים למשך זמן קצר יותר מאשר שאיבות ארוכות אך מספר פעמים קטן.


אין ספק שזו תקופה שהיא גם מאתגרת אך גם מהנה מאוד! התינוק יותר ויותר בטוח בנוכחות שלנו בעולם שלו, יכול להמתין כשאנחנו לרגע נעלמים מטווח הראיה שלו לשירותים או רגע לחדר הסמוך, יכול לזחול אחרינו ולהגיע אלינו, מתחילות מחוות חדשות ומעניינות והוא יכול לחקור את העולם סביבו מנקודת מבט אחרת בישיבה או אפילו בעמידה.

הטיפול האינטנסיבי שמלווה את השבועות והחודשים הראשונים הפך כבר להרגל וההורים מסתגלים גם לזה מצד אחד אך מהצד השני כמעט כל יום יש משהו חדש!



בהצלחה ובהנאה מהתקופה החדשה!


290 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page