top of page

מוצץ בזמן הנקה

הורים רבים מתלבטים האם להציע לתינוק מוצץ בנוסף להנקה לאחר הלידה. המסרים הרבים והשונים שמקבלים מבלבלים... אנסה לעשות קצת סדר.

ההנקה מספקת לתינוק צרכים רבים. דרכה מקבל מענה מותאם לצרכיו האישיים - ביטחון, חום, קירבה, הגנה וגם הזנה... כשהתינוק יונק הוא לא מקבל רק אוכל. מכיוון שלתינוק יש צורך גדול במציצה כשהתינוק יונק על פי צרכיו המענה לצורך המציצה כהרגעה וכדרך להירדם נענית. בלעדיה לא יוכל לקבל את כל הצרכים שלו. אם לא ימצוץ לא יוכל לקבל אוכל וכתוצאה מכך לא יוכל לשגשג ולהתפתח.


בגלל המבנה והמרקם השונה של המוצץ כשהתינוק שרק נולד פוגש אותו הוא מקבל גירוי שונה מאוד בפה. הפה פתוח מעט, השפתיים קפוצות, יש צורך להשקיע מאמץ גדול בהחזקת המוצץ בפה. יש צורך להכניס את המוצץ עמוק לפה כדי ש"יישב טוב" ולא יצא החוצה מהפה. המוצץ ממלא חלל מאוד קטן בתוך הפה ומכיוון שהחומר ממנו עשוי המוצץ קשיח יותר אין לתינוק יכולת להתאים את המוצץ למבנה הפה. בנוסף, כמובן המוצץ לא יכול לתת מענה לצורך התזונתי.

כשהתינוק מגיע חזרה לשד הוא מגלה שצריך לעשות פעולה שונה על השד כדי למצוץ את השד ולהוציא ממנו חלב. צריך לפתוח פה גדול, המרקם הרך שונה, הגירוי קטן יותר, צריך לאפשר לשד מקום בתוך הפה ותינוקות רבים לא מסוגלים לעשות את המעבר הלוך וחזור מהמוצץ לשד מבלי לגרום לאמא חוסר נוחות במקרה הטוב ועד פצעים במקרה הפחות טוב...

תהליך הלמידה של ההנקה דורש כמה שבועות ולא ניתן לדלג עליו. ככל שהתינוק יונק יותר ובצורה טובה יותר כך הוא לומד מהר יותר. הפרעות חיצוניות כגון מוצץ ובקבוק מפריעות בתהליך הלמידה. אם יש כאבים בזמן ההנקה או פצעים בפטמות סימן שאתם עדיין בתהליך של למידה ויש לטפל בכאבים ובפצעים עד שההנקה מתבססת סביב גיל 5-6 שבועות. במידה והגעתם לגיל הנחשק ועדיין יש כאבים ופצעים סימן שההנקה עדיין לא התבססה.

הנחיית משרד הבריאות היא לתת למוצץ לתינוק כמניעת מוות בעריסה. אך לעתים שוכחים להוסיף פרט קטן וחשוב - לאחר התבססות ההנקה. ניתן לקרוא את הנחיות משרד הבריאות בטיפול בתינוק בקישור הבא הורים רבים חוששים שאם ימתינו עם מתן המוצץ עד שההנקה תתבסס הוא יסרב לקבל את המוצץ. תינוק שמקבל מענה לכל צרכיו מההנקה אינו זקוק למוצץ ולכן סביר להניח שגם לפני התבססות ההנקה הוא היה מסרב לו...

אצל חלק מהתינוקות הפגישה עם המוצץ גורמת לכך שהם מוצצים אותו כל כך בהתלהבות, נרדמים איתו ושוכחים להוציא אותו מהפה וכך מושכים עוד ועוד זמן מהנקה להנקה מה שעשוי להשפיע על כמויות החלב שהתינוק מקבל וכתוצאה מכך ירידה באספקת החלב.


מרגישה שיש ירידה באספקת החלב בגלל מתן מוצץ? זה הזמן להוציא את המוצץ ולהניק יותר פעמים ביממה. התחלת לתת מוצץ לתינוק ופתאום יש כאבים בהנקה? זה הזמן להוציא את המוצץ ולעבור למידה מחדש של הנקה טובה ויעילה על השד.

עדיין לא מסתדר? מוזמנת לפנות אליי 052-2827900

166 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page