top of page

שימוש בחלב שאוב מאוחסן

עודכן: 26 בנוב׳ 2022

עצות מעשיות לשימוש בחלב שאוב.

המידע מסתמך על פרוטוקול #8 של האקדמיה לרפואת הנקה (ABM)

ניקוי מיכלי האכלה - יש לנקות במים וסבון מיכלי וכלי האכלה ולייבש באוויר או על-ידי מגבת נייר לפני/אחרי כל שימוש. אין צורך לעשות סטריליזציה עבור תינוק שנולד במועד.


ניהול השימוש בחלב - חלב טרי הוא חלב באיכות גבוה יותר מאשר חלב קפוא. חלב טרי מכיל נוגדנים מסוג IgA שעשויים להיות רלוונטיים לחשיפה למזהמים שקרתה לאחרונה. החלב הטרי עשיר יותר באנטיאוקסידנטים, ויטמינים, חלבון, שומן ופרוביוטיקה מאשר חלב מקורר או קפוא.


הפשרת חלב קפוא - יש כמה דרכים להפשיר חלב. ניתן להשאיר את מיכל האחסון במקרר למשך הלילה; להפשיר מתחת למים חמים זורמים; להפשרי במיכל עם מים חמים; להפשיר על-ידי מחמם בקבוקים שפועל ללא מים. הפשרה איטית במקרר גורמת לאיבוד קטן יותר של שומן מאשר הפשרה במים חמים.


חימום חלב אם - רוב התינוקות שותים חלב-אם בטמפרטורת החדר או חם יותר; זה נתון להעדפת התינוקות. החימום הטוב ביותר של חלב מופשר הוא להביאו לטמפרטורת הגוף תוך 20 דקות במים חמים ב-40 מעלות צלזיוס. גם חימום החלב לטמפרטורה של 37 מעלות מביאה את השומן לנקודת המסה, בשונה ממצבו המוצק בטמפרטורה של 4 מעלות צלזיוס (במקרר) ולכן יש איבוד של כמות השומן בחלב. חלב שהוכנס למים חמים מאוד (80 מעלות צלזיוס) יוצר איזורים של חלב בטמפרטורה גבוהה בגלל חוסר ערבוב שלו. חימום-יתר גורם להשבתה של חלבונים ביו-אקטיביים וירידה בתכולת השומן.


חימום במיקרוגל - מחקרים שנעשו על הפשרה של חלב במיקרוגל הראתה שקשה לשמור על אחידות בטמפרטורה ולגרום לכך שהחלב יחומם בצורה שאינה שווה. למרות שחלב שחומם במיקרוגל מוריד את רמות החיידקים כפי שעושה פיסטור הוא גם מוריד את פעילותם של הרכיבים החיסוניים שעשוי לפגוע במאפיינים החשובים לבריאות התינוק.


שימוש בחלב מופשר - ברגע שהחלב הקפוא מגיע לטמפרטורת החדר, פוחתת היכולת שלו לעכב את צמיחת החיידקים במיוחד ב-24 שעות לאחר ההפשרה. אסור להשאיר חלב אם קפוא שהופשר במשך 24 שעות בטמפרטורת החדר במשך יותר משעתיים.


הקפאה חוזרת - יש מעט מידע על הקפאה חוזרת של חלב-אם מופשר. צמיחת חיידקים ואובדן פעילות אנטיבקטריאלית בחלב מופשר ישתנו בהתאם לשיטת הפשרת החלב, משך ההפשרה וכמות החיידקים בחלב בעת שאיבת החלב. על-פי המידע הקיים כרגע אין המלצות לגבי הקפאה חוזרת של חלב שהופשר.


שימוש בחלב שכבר נאכל ממנו - ברגע שהתינוקת התחילה לאכול מהחלב השאוב, מתחיל זיהום חיידקי בחלב שמגיע מפה התינוקת. משך הזמן שחלב יכול להשאר בטמפרטורת החדר ברגע שהתינוקת אכלה ממנו מבקבוק או כוס תלויה בכמות החיידקים שהיתה בחלב מלכתחילה, כמה זמן ארכה ההפשרה וכמות החיידקים בסביבה. יש מעט מאוד מידע שנאסף כדי לתת המלצות לגבי הנושא. על-פי המידע שקיים כרגע מומלץ לזרוק את החלב לאחר שעה עד שעתיים מהרגע שהתינוקת אכלה ממנו. כדי למנוע בזבוז וזריקה של חלב שלא נאכל, מומלץ לאחסן חלב בכמויות קטנות של 15-60 מ"ל.


טיפול בחלב - חלב-אם שאוב לא דורש טיפול מיוחד כמו שנדרש מנוזלי גוף אחרים. הוא יכול להשמר במקרר במקום העבודה במקום בו אחרים מאחסנים את האוכל שלהם. כדאי לסמן את החלב בשם ותאריך. לעתים אמהות מעדיפות לאחסן את החלב בצידנית אישית בנפרד במקרר משותף.


זיהומים - חלב אם אינו מזוהם באופן טבעי. הוא מכיל חיידקים שאינם פתוגניים החשובים בביסוס פלורת המעי של התינוק. זו פרוביוטיקה שיוצרת תנאים שאינם מאפשרים לחיידקים פתוגניים להתפתח במעי. אם לאמא יש כאב בפטמות בעקבות זיהום חיידקי או פטרייתי אין עדות לכך שיש צורך לזרוק את החלב השאוב. עם זאת, חלב שנראה חוטי, מלוכלכך או מוגלתי יש לזרוק ולא להאכיל בו את התינוק.



לקריאה נוספת במסמך המקור כולל רפרנסים למחקרים:

651 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page